Ajankohtaista

Analyysi MAOL²-alustan matematiikan alkukartoituksesta

23.10.2024

MFKA-Kustannuksen MAOL²-alusta tarjoaa kattavan alkukartoituksen, joka mittaa opiskelijoiden osaamisen erilaisten matematiikan aihealueiden osalta. Analysoimme lyhyesti tässä tekstissä alustasta saatuja ensimmäisiä tuloksia lukion alkukartoituksesta ja pohdimme, mitä ne kertovat opiskelijoiden matemaattisista taidoista ja alkukartoituksen tehokkuudesta.

Keskeiset tulokset

Koko alkukartoituksen oikein menneiden vastausten keskiarvo oli 75 % ja keskihajonta 13 %. Noin 3000 opiskelijasta 14 oli saanut 100 % ja heikoin tulos oli 19 %.

Opiskelijoiden vahvin osaamisalue oli Lukukäsite, jossa keskiarvoiseksi osaamiseksi mitattiin huikeat 97 %. Toisaalta heikoin osaamisalue löytyi Algebra ja ohjelmointi -osioista, joissa keskiarvo jäi 63 %:iin. Tämä viittaa siihen, että monille opiskelijoille algebralliset käsitteet ja algoritminen ajattelu on haastavaa.

Alkukartoitukseen käytetty aika oli keskimäärin 23 minuuttia, mikä on varsin kohtuullinen aika kattavan osaamiskartan muodostamiseksi.

Haastavimmat teemat ja virheluokittelut

Haastavimmiksi teemoiksi alle 50 % osaamisella osoittautuivat:

  • Teema 18: Polynomin muodostaminen
  • Teema 19: Funktiot
  • Teema 21: Ohjelmoinnin alkeet

Näiden lisäksi Teema 4: Murtoluvun käsite (54 %) ja Teema 14: Tilavuuden yksikönmuunnokset (52 %) tuottivat myös haasteita.  

Virheluokittelussa eniten virheitä osui luokkiin 3 ja 4:

  • Luokka 3: Murtolukukäsite on vaillinainen, ei hahmota murtoluvun suuruutta. Murtoluku-desimaaliluku-prosenttiluku-kytkös puuttuu tai on heikko.
  • Luokka 4: Looginen päättely ja algebrallinen ajattelu on heikkoa. Ei hallitse yhtälönratkaisua eikä laskutoimituksia, joissa on muuttuja. Käyttää pinnallisia strategioita tehtävien ratkaisemisessa.

MAOLin Matikkatreenien yhteys

Syksyn 2024 alkukartoituksen uudistuksessa Teemakohtaiseen tuloslistaan lisättiin Matikkatreenien osa-alueiden jaottelu, jolloin alkukartoituksen teettämisen jälkeen Matikkatreenien käyttöönotto tukimateriaalina olisi tehokkaampaa. Haastavimmiksi osa-alueiksi osoittautuivat:

  • Murtoluvut
  • Pinta-ala ja tilavuus
  • Yhtälö
  • Funktiot, tilastot ja ohjelmointi

Näissä osa-alueissa keskiarvoinen osaaminen oli 60–70 %.

Johtopäätökset

Positiivisena havaintona voidaan todeta, että alkukartoituksen osaamisen tason jakauma on vasemmalle vino, jolloin alkukartoituksessa saadaan esille eniten tukea tarvitsevat opiskelijat. Tämä oli kartoituksen uudistuksen päätavoite. Jokainen opiskelija sai vähintään 19 % tulokseksi, eli kartoitus mahdollistaa myös kaikista heikoimpien opiskelijoiden osaamisalueiden arvioimisen.

Varaa maksuton esittely itsellesi tai koulullesi ottamalla yhteyttä inkeri.tuomela@maol.fi!

Tutustu tarkemmin MFKA-Kustannus Oy:n alkukartoitukseenosoitteessa https://mfka.fi/kategoria/maol2/alkukartoitukset/

Lue lisää MAOLin Matikkatreeneistä osoitteessa https://maol.fi/toma-toinen-mahdollisuus-numerotaitoisuuden-oppimiseen/.

Kokeile ja vaikutu.

Tilaa ilmainen 14 vuorokauden testilisenssi. Testilisenssi on erinomainen tapa tutustua oppimisympäristöön sitoumuksetta.

Onko sinulla jo tili? Kirjaudu tästä